Erfgoed in het Waasland

Een boeiende aanwinst in het depot van Erfpunt, Onroerend Erfgoed Waasland.

Erfpunt en De Souvereinen

Schouderblad wolharige neushoorn

Jacqueline Baetens, voorzitter van de heemkring De Souvereinen, ontving uit de nalatenschap van haar voorganger, Marcel Pieters, een opmerkelijk bot. Dit bot werd ontdekt tijdens werkzaamheden voor de aanleg van viaducten aan de Bergendries in Lokeren. Marcel Pieters vond het in het zand dat werd uitgegraven op de Molsbergen, waar het vele jaren in de familie bleef. Hoewel de staat van het bot niet duidelijk was, realiseerde de familie en de heemkring zich dat het mogelijk van waarde kon zijn.

Na grondig onderzoek bij Erfpunt bleek het te gaan om een schouderblad van een wolharige neushoorn, nog in een opmerkelijke staat. Met zorg behandeld door onze vrijwillige amateur-paleontoloog, Luc De Coninck, heeft het bot nu een veilig onderkomen gevonden in ons onroerend erfgoeddepot, waar het verder zal worden bewaard.

Een boeiende aanwinst in het depot Onroerend Erfgoed Waasland

• Hits: 1080