ontstaantijdschriftregisterlid wordenuitgavendocudialectfotoalbumwie kentcontactlinks

Varia

Vluchtroute - Evacuatie van Roeselare in 1917 en 1918

vluchtroute

Aimé Van Lent - biografie

van lent

Buitengewone Uitgave nummer 19

Indien het waar is dat “wie schrijft, (die) blijft” dan zouden we parafraserend ook mogen zeggen “wat en wie is beschreven, blijft”. Herman Steels zorgde er door zijn opeenvolgende publicaties over (reeds) drie kloostergemeenschappen in Lokeren voor, dat hun aanwezigheid in de stad in de herinneringen van de Lokeraars met een historische-heemkundige belangstelling niet meer kan worden uitgewist.
Mede door de voorliggende geschiedenis van de H. Engelen uit de Brugstraat krijgen we een steeds meer ingevuld totaalbeeld van het relatief rijke kloosterleven dat tot voor kort in Lokeren heeft bestaan en van de directe en indirecte impact die het op de bevolking moet hebben gehad.
De verdiensten van de Congregatie van de H. Engelen zijn groot en situeerden/situeren zich op vijf domeinen: haar betekenis en bijdrage op godsdienstig gebied; de rol die de zusters hebben gespeeld in het onderwijs te Lokeren; de sociale taken die deze gemeenschap op zich had/heeft genomen; het huidige, belangrijke zorgcentrum én het nederig werk dat de zusters destijds in de bisschoppelijke colleges hebben verricht.

Uittreksel van het voorwoord door Hilaire Liebaut.

HH

De leden van de heemkring ontvangen deze uitgave gratis bij hun tweede nummer van 2016

't Is niet nodig bescheiden te blijven
Georges Antheunis 80

Uitgave boek onder de redactie van stadsarchivaris Nico Van Campenhout en Kris De Beule

georges

Buitengewone Uitgave nummer 18

Vertrekkend vanuit de archieven van de Sint-Laurentiusgroep konden we een link leggen naar de inmiddels verdwenen Sint-Stanislasgroep en naar de Daknamse scouts. We vonden de sporen terug van de stichting van de Edelweissgidsen en de Jan Berchmansscouts en AKABE, en konden ook van hen een stukje geschiedenis schrijven. Maar we vonden ook sporen van het bestaan van een scoutsgroep tussen beide wereldoorlogen. En uiteindelijk kwamen we terecht bij de familie De Smul uit Lokeren-Nieuwpoort waarvan twee zonen in 1915 aangesloten waren bij een scoutsgroep in Manchester. De eerste Lokerse scouts? Waarschijnlijk wel.

We konden ook de eigenlijke stichter van de Sint-Laurentiusgroep van onder het stof halen. Hij was uit het collectieve geheugen verdwenen gezien zijn passage in Lokeren van korte duur was. Maar we denken dat we door enkele biografische gegevens van hem in dit boek op te nemen hem opnieuw op de voorpagina van onze scoutsgeschiedenis hebben kunnen plaatsen.

scouts

De leden van de heemkring ontvangen deze uitgave gratis bij hun derde nummer van 2015

Bijlage bij het tijdschrift nr. 3, jg. 46, 2015

De penningkohieren van Daknam 1571 - 1575 - 1577

Luc De Backer

penning

klik hier voor de pdf file van de lijst

Buitengewone Uitgave nummer 17

Op 13 december 1913 wordt het schoolgebouw aan de Groendreef in Lokeren ingehuldigd. In deze bijdrage ter gelegenheid van de 100ste verjaardag bespreken we enerzijds wat voorafging aan de oprichting van het Stads-, Staats-, Rijks- en Gemeenschapsonderwijs en anderzijds de verschillende periodes die bepalend zijn geweest voor de gestage ontwikkeling van de school, ontstaan in 1862.
We hebben derhalve deze geschiedenis niet uitgebreid met de historische ontwikkelingen van de andere scholen van het gemeenschapsonderwijs zoals het Koninklijk Atheneum, het Koninklijk Technisch Atheneum, de basisschool Bloemenhof met haar vestigingsplaatsen Schoolstraat en Hoogstraat, basisschool Rozen, de basisschool Springplank, de basisschool buitengewoon onderwijs Klimop, het Centrum voor Volwassenenonderwijs Leerstad en het Centrum voor Leerlingenbegeleiding. Al deze instellingen hebben elk hun eigen boeiende geschiedenis. Hun ontstaan is nauw verbonden met de school aan de Groendreef omdat die samen met de school in de Schoolstraat aan de basis ligt van de ontwikkeling van het officieel onderwijs in de stad. We zijn blijven stilstaan bij de vele directies, de personeelsleden en verschillende verdienstelijke personen die aan het Lokers openbaar onderwijs extra kleur en uitstraling hebben gegeven en tenslotte hebben we ook de leerlingen een ruime plaats gegeven. Zij zijn het immers om wie alles draait.

BU 17

De leden van de heemkring ontvangen deze uitgave gratis bij hun eerste nummer van 2014
Niet leden: 5 euro (prijs afgehaald of + verzendingskosten)

Bijlage bij het tijdschrift nr. 4, jg. 44, 2013

Lijst van de zusters van Liefde geboren te Lokeren, Eksaarde, Daknam en Doorslaar

klik hier voor de pdf file van de lijst

Fotoreportage van de inhuldigingsplechtigheid op 11 november 2013

Buitengewone Uitgave nummer 16

De geschiedenis van de Arme Klaren te Lokeren, vanaf hun stichting in de stad. De auteur is terug in de archieven van het klooster geduikeld en weet ons te boeien met grote en kleine dingen uit het kloosterleven. Belangrijke mijlpalen zijn ook deze keer WO I en het WO II, waarbij het toenmalige klooster tijdens het bombardement in mei 1944 grotendeels vernield werd.
Bij dit boek hoort ook een audio CD met live opgenomen kloosterliederen uit de periode 1975.

cd

AK

De leden van de heemkring ontvangen deze uitgave gratis bij hun derde nummer van 2013
Niet leden en extra bestellingen:
Boek en CD = 5 euro (prijs afgehaald of + verzendingskosten)
Enkel CD = 2 euro

Een man, zijn vrouw en hun twee zonen

Een collectieve biografie van de familie Pée

Uitgave boek onder de redactie van stadsarchivaris Nico Van Campenhout

pee

Buitengewone Uitgave nummer 15

De geschiedenis van het klooster, de kapel en de kloosterzusters aan de hand van archiefstukken van het klooster en geschreven getuigenissen van kloosterzusters.
Pakkend is het relaas over de Eerste Wereldoorlog, hoe de zusters die beleefd hebben.

teresiaantjes

De leden van de heemkring ontvangen deze uitgave gratis bij hun tweede nummer van 2012
Niet leden en extra bestellingen:
5 euro (prijs afgehaald of + verzendingskosten)

Buitengewone Uitgave nummer 14

In de publicaties over de economische evolutie van België tijdens de 19de eeuw is de geschiedenis van de hoedennijverheid niet meer dan een voetnoot. Het gebrek aan aandacht voor deze bedrijfssector is niet onverklaarbaar. Enerzijds is er omtrent dit onderwerp nog weinig onderzoek verricht. Anderzijds was het aantal betrokken werknemers relatief beperkt, althans in vergelijking met de tewerkstelling in sectoren als de mijnbouw, de ijzer- of staalproductie en de textiel. Helemaal onbelangrijk was deze eeuwenoude nijverheid nochtans niet, in onder andere Oost-Vlaanderen en Brabant, tenminste tot en met de eerste decennia van de 19de eeuw. Voor Lokeren is ze tijdens de 18de eeuw én tot circa 1830-1840 zelfs van grote betekenis geweest.
De centrale figuur in dat hoofdstuk van de lokale geschiedenis is Petrus Jacobus Franciscus Vrancken (1757-1833). Deze geboren en getogen Antwerpenaar was vanaf circa 1798 en tot aan zijn overlijden de grootste werkgever in Lokeren, de grootste hoedenfabrikant van Oost-Vlaanderen én één van de grote(re) ondernemers
in het toenmalige Vlaanderen. Om zijn leven te duiden voor de hoedenfabricatie in Lokeren en daarbuiten is er helaas geen bedrijfsarchief of persoonlijk archief beschikbaar. Van Vrancken bleef slechts een schamel aantal brieven bewaard. In de rijksarchieven van Beveren en Gent en in de stadsarchieven van Lokeren en Mechelen, alsook in het gemeentarchief van Wetteren was gelukkig voldoende informatie te vinden om een poging tot het schrijven van een monografie te ondernemen.

vrancken

De leden van de heemkring ontvangen deze uitgave gratis bij hun vierde nummer van 2011
Niet leden en extra bestellingen:
5 euro (prijs afgehaald of + verzendingskosten)

De bunkers van Eksaarde

Bijlage bij het artikel van André Van Doorslaer, verschenen in het nummer 3, jaargang 42.
Dubbel klikken voor grotere afbeelding

14b

Streekgerecht

Lokerse peirdeworsten

Men neemt een kookpot en plaatst daarin, ruim oversopt met water, een kilogram paardeworsten. Even laten “opkomen” en dan nog vijf minuten laten doorkoken. De worsten inprikken met een vork en even later uit het sop halen. Laten uitlekken. De bedoeling van dit voorafgaandelijk werk was het vet en de eventueel aanwezige onreinheden van de worsten te scheiden.
Ondertussen hakten we reeds een drietal ajuinen en een tuiktje selder in fijne stukjes. De groenten zachtjes laten stoven. Water aan toevoegen evenals een doosje tomatenpuree. Goed omroeren.
De worsten worden nu gekruid naar believen met peper en zout en in de kookpot gelegd bij de zachtjes gaar stovende groenten. Er zorg voor dragen dat de worsten oversopt zijn. Men laat nu dit alles gedurende 2 ½ uur zachtjes “knosselen”. Daarna de worsten uit de kookpot nemen en met een “temperken” van aardappel- of maisbloem de saus binden. Opgelet voor klontervorming! De worsten nu opnieuw in de saus leggen en zéér warm opdienen.
Het gerecht wordt zowel gegeten met bruin brood als frites. Het geheel kan “begeleid” worden met enkele glazen bier. Aan u de keuze. En … smakelijk eten!

Elkeen kan dit recept aanpassen naar eigen heug en meug.
Sommigen trachten de worsten aan één krans te houden. Anderen snijden ze los van elkaar. Ook de manier van kruiden kan verschillen.
Enkele takjes tijm evenals laurier zullen de smaak zeker pittiger maken. Bij de groenten wordt al eens een worteltje toegevoegd. Ook worden deze nu meestal gemixt inplaats van gesneden.

Marcel PIETERS

De Souvereinen, jg. 13, 1982, nr. 1, blz. 33-36,

Buitengewone Uitgave nummer 13

Een man van formaat
Nico Van Campenhout

Over Rik Van de Voorde
Herman Balthazar

Enkele flitsen omtrent Rik Van de Voorde
Roger Bussens

Mijn voorganger als apotheker
Guy De Grève

Mijn politieke mentor
Marc De Gryze

Terugdenkend aan Rik Van de Voorde
Hilaire Liebaut

Herinneringen aan Rik Van de Voorde
Gerard Soetens

Vader Rik
Bob en Hilde Van de Voorde

van de voorde

De leden van de heemkring ontvangen deze uitgave gratis bij hun eerste tijdschrift van 2011
Niet leden en extra bestellingen:
3 euro (prijs afgehaald of + verzendingskosten)

Pieter Heydensveer: Het laatste van zeven Lokerse veren

Bijlage bij het artikel van André Verstraeten, verschenen in het nummer 4, jaargang 41.

veer heirbrug

Het toenmalig overzetbootje nabij de Veerstraat, via een kabel die over de Durme is gespannen (uit “Lokeren in oude prentkaarten”).

veer werkstee

Op de militaire kaart uit 1910 staat het bootje (nacelle) bij de Werkstede nog aangeduid. Hetzelfde geldt voor het veer nabij de Heirbrug.

veer daknam

“Daknamveir” staat nog op de kadasterkaart Popp, van omstreeks 1845. De Durme is verlegd en over de nieuwe Durme is een brug aangelegd. De latere rechttrekking van de Durme tot aan de Zuidlede is er nu bij getekend in stippellijn. Ze is gerealiseerd in 1897.

veer zuidlede

Op de militaire kaart uit 1870 zien we de Barrage de Dacknam op de plek waar eeuwenlang het veer lag. Meer noordelijk staat nacelle bij de monding van de Zuidlede in de Moervaart. En nog noordelijker staat nabij de wijk Bergendries Ponton bij het Pieter Heydensveer.

Uit "Deze Week" (destijds een huis-aan-huis blad te Lokeren), 23/7/1980

veervrouw

De legendarische “Marie van ’t veer” op haar overzetbootje.